Сімнадцяте лютого
Класна робота
Словосполучення. Відмінність словосполучення від слова й речення.
1. Прочитати.
Синтаксис –
це розділ мовознавства, що вивчає словосполучення і речення.
І поруч із синтаксисом завжди є пунктуація.
Пунктуація –
розділ мовознавства, що вивчає розділові знаки.
Як визначити чи два слова є словосполучення чи ні? Скористаємося
алгоритмом, який вміщено у підручнику на сторінці 138.
Словосполучення –
це поєднання щонайменше двох повнозначних частин мови, двох повнозначних
самостійних слів, одне з яких головне, інше залежне.
Головне –
це слово, від якого ми ставимо питання.
Залежне – це слово до якого ми ставимо питання, до слова що
відповідає на питання.
Завдання 1
Визначити словосполучення та з’ясувати: яке ж слово є головним, а яке залежне?
ü Пухнастий
кіт;
ü гортати
книгу;
ü визирнути
у вікно;
ü читати
швидко;
ü схожий
на кота;
ü пишатися
здобутками;
ü замріяний
погляд.
ПРОЧИТАТИ.
Слова в словосполученні
пов’язані:
·
за змістом (питання
від головного слова до залежного);
·
граматично (за
допомогою закінчень або за допомогою закінчень і прийменників одночасно).
Наприклад:
·
рудий кіт
Кіт – головне слово. Кіт – який? Рудий. Це залежне слово.
Слова в словосполученні також пов’язані граматично за
допомогою закінчень.
Наприклад:
·
струнка кішка
Закінчення «а» у прикметнику і закінчення «а» в
іменнику.
·
з домашніми улюбленцями
Ці два слова пов’язані за змістом, а також граматично.
В цьому словосполученні слова пов’язані за допомогою закінчень «іми»
в прикметнику, «ями» в іменнику та за допомогою прийменника «з».
·
відпочивати на підвіконні
«На» – прийменник. В цьому словосполучення слова пов’язані
завдяки прийменникам, тобто граматично.
Чим же відрізняються слова від словосполучення і від
речення?
·
На відміну від слова,
словосполучення точніше називає предмет, ознаку, дію, явище.
·
На відміну від речення,
словосполучення не виражає завершену думку.
Поширені та непоширені
словосполучення
Словосполучення бувають поширеними та непоширеними.
Непоширені словосполучення
складається лише з двох повнозначних слів: головного і залежного.
Наприклад: пухнасті улюбленці,
купити молоко, дивитися на кота.
А ви скажете дивитися на кота це ж три слова. Так! Але повнозначні самостійні
частини мови лише два слова: дивитися і кота.
Поширене словосполучення
складається з трьох і більше повнозначних слів.
Одне й те саме слово в поширеному словосполученні може бути
головним, тобто від нього ставимо питання, інше – бути залежним, тобто до нього
ставимо питання.
Наприклад:
Двоє милих кошенят. Це складне словосполучення, тобто воно поширене. Це
поширене словосполучення і складається з двох словосполучень:
1.
Милих кошенят. Кошенят (яких?) милих.
Кошенят – головне слово, милих – залежне слово.
2.
Двоє кошенят –
теж словосполучення, яке складається з двох повнозначних слів.
Тварини з сірими очима. Це поширене
словосполучення і воно складається з двох непоширених словосполучень:
1.
сірими очима: очима (якими?) сірими
2.
тварини з очима
Завдання 2
Вам потрібно визначити поширені й непоширені
словосполучення.
ü Білий пухнастик;
ü кіт на
гіллястому дереві;
ü синє
небо за спиною;
ü замріяний
погляд;
ü дивиться
на пташку;
ü триматися
кігтями за гілку.
Що не є
словосполученням?
Варто звернути увагу на те, що не всі поєднання двох слів є
словосполученнями. Запам’ятайте. Не є словосполученнями:
·
підмет із присудком
Адже таке поєднання це вже речення. Наприклад: тварини бавляться.
Тварини (хто/що) – підмет, бавляться – присудок. Це підмет і присудок,
тому це речення.
·
іменника/займенника із прийменником
Загалом поєднання повнозначної частини мови із прийменником. Наприклад:
біля кота. Біля – це прийменник, тому не є словосполученням біля кота. Поблизу
нього. Поблизу – це прийменник. Не є теж словосполученням таке поєднання слів.
·
однорідні члени речення
Наприклад: коти й собаки; великі та малі. Ці слова є однорідними членами
речення. Ви пам’ятаєте, що у словосполученнях обов’язково має бути
головне та залежне слово. А як же тут визначити головне і залежне слово? Хто ж
тут був головним: коти чи собаки; великі чи малі? Тому ми вважаємо що однорідні
члени речення не належать до словосполучень.
Завдання 3
Знайдіть серед поданих сполучень слів саме словосполучення,
пам’ятаючи правило, яке ми розглянули.
Бути щасливим, грати й відпочивати, близько години, стояти
близько, досягти успіху, час настав, любити рідних, життя триває, брати участь,
активно й плідно, натхненний завданнями, надихатися сміхом, привітне сонце,
світить і гріє, спекти піцу, біля столу, правильна відповідь, мрії
здійснюються, відпочивати вчасно
Синтаксичний розбір
словосполучення
Вивчаючи словосполучення ми також звертаємо увагу на синтаксичний
розбір словосполучення. Схема синтаксичного розбору є у
кожному підручнику з української мови для п’ятого класу. Приклад схеми сторінка
141
Завдання 4
Утворіть за 1 хвилину якомога більше словосполучень із
поданих слів. Можна змінювати форми, тобто закінчення або наприклад вид
дієслів.
Кіт, у, загорнутий, білий, зелений, біля, рудий, кошик,
ковдра, на, лапки, очі, не, вуса, вуха, під, дивитися, ворухнутися, уважно,
веселий, лагідний, добрий, кадр, погляд, любов, до, щастя, бути.
Наприклад: рудий кіт, загорнутий
у ковдру, дивитися уважно, добрий погляд, лагідний погляд, бути котом.
Підсумок
Отже, ми на уроці з’ясували що:
1.
Синтаксис вивчає
словосполучення і речення.
2.
Словосполучення –
поєднання двох і більше повнозначних слів, одне з яких – головне, інше –
залежне.
3.
Від головного слова до залежного ставимо питання.
4.
Слова в словосполученні пов’язані за змістом
і граматично.
5.
Словосполучення бувають поширені й непоширені.
6.
До словосполучень не належать:
• підмет із присудком (бо це – речення);
• поєднання іменника/займенника з прийменником;
• однорідні члени речення.
Домашнє завдання
параграф 47, сторінка 138 – 139, вправа 366 (І, ІІ),
або запишіть якомога більше словосполучень, які б
характеризували вашого домашнього улюбленця. Визначте головне й залежне слово в
них.
Шістнадцяте
лютого
Контрольна
робота №5
«Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія»
(ІІ частина)
1. Знайти слово зі знаком
м'якшення
А) піс..ня Б) вчител..ка В) вікон..це Г) Дарин..ка
2. Знайти слово з йо
А) дз..об Б)
пен..ок В) заво..ований Г)
л..одяник
3. Знайти слово, в корені якого
НЕ ставиться апостроф
А) бур..ян Б) солом..яний В) п..ять Г) моркв..яний
4. Знайти слово, в якому апостроф
після префікса НЕ ставится
А) під..їзд Б) пів..ялинки В) в..язати Г) без..ядерний
5. Прийменник У треба
писати в обох словосполученнях рядка
А спілкування (в,у) чаті, реклама
(в,у) газеті
Б зустрітися (у,в) фоє, крок
(у,в) майбутнє;
В тримати (у,в) своїй пам’яті,
завжди (у,в) тренді;
Г здати (у,в) оренду, креатив
(у,в) рекламі
6. Знайти слово,
в якому НЕ ставиться ні м‘який знак, ні апостроф
А) інтерв..ю Б) ін..єкція В) кур..єр Г)
б..юро
7. Зробити звуковий запис поданих
слів.
Україна, щавель, колосся, пісня,
явір, гнешся
8. Подані іменники поставити у
формі давального відмінка (кого? чого?)
Наприклад: лялька
– ляльці
Спілка, черга, муха, дочка, скарга, завірюха.
9. Напишіть твір – мініатюру на тему
«По букет квітів для мами».
Чотирнадцяте
лютого.
Класна
робота
Тренувальні
вправи.
Виконати завдання.
І. Тест
1. Знайти слово з м’яким знаком
А) гал…ці Б) біл…ці В) дівчинон…ці Г) фіал…ці
2. М'який знак НЕ пишеться в усіх словах рядка
А сіл..с..кий, бат..ко, хатин..ці;
Б
промін..чик, дощ.., Хар..ків;
В
Натал..ці, близ..кий, лял..ці;
Г гал..ка,
Гал..ка, лін.. .
3. Знайти слово з йо
А) с…годні Б) з..мка В) сл..за Г)
бад...рість
4. Знайти слово, в корені якого НЕ ставиться апостроф
А) дерев…яний Б) олов
…яний В) мавп..ячий Г) круп…яний
5. Знайти слово, в якому апостроф після префікса НЕ ставитсья
А) з….ясувти Б)
роз…..єднати В) з...економити Г) під….їхати
6. Прийменник У треба писати в обох словосполученнях
рядка
А живемо (у,в) Одесі, живу ( у,в) Харкові
Б відпочинок (у,в)Карпатах, поїдемо (у,в) Львів
В їду (у,в) таксі, запишу (у,в) зошит
7 Знайти слово, в якому НЕ
ставиться ні м‘який знак, ні апостроф
А) конферанс..є Б)
борд….юр В) п….єдестал Г) інтерв….ю
ІІ. Зробити звуковий
запис поданих слів
Батьківщина, веснянка,
солов’ї, вітрильце, насіння, вмивається
Десяте
лютого
Класна
робота
Тема. Правила вживання
апострофа. Тренувальні вправи.
Вправа 1 (усно)
– Чому ж слово зв’язок пишемо
з апострофом, а Звягель без?
– Спробуй розібратися: якщо перед
губним приголосним звуком є інший приголосний (крім р), що належить до кореня,
апостроф не вживається.
– Тоді апостроф також ставиться ,
наприклад: чолов’яга, кав’ярня.
Вправа 2 (письмово). Подані в
транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм
[пйут'], [арфйарка], [р'із'б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [звйазати],
[кавйарн'а], [бур'ак].
Вправа 3 (письмово). Від поданих слів
утворити і записати словосполучення “прикметник + іменник”
Різдво, вечір; морква, сік; крупа, каша; жираф, шия; трава, відвар;
свято, день.
Вправа 4 (письмово).. «Коректор»
Цв’ях, без’ідейний, від’їзд, суб’єкт, фотоз’йомка, компютер, Лук’ян,
з’єднання, Св’ятослав, Вячеслав.
Вправа 5 (усно). Знайдіть
"зайве" слово в групах слів.
1) Медв...ний,
духм...яний, рум...яний;
2) дерев...яний,
солом…яний, мавп...ячий;
3) р…ясний,
бур...ян, кучер...явий.
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ:
вправа 331 (І,ІІ). Записати лише слова під цифрою 1
Восьме
лютого
Класна
робота
Тема:
Тренувальні вправи
1. Розглянути
таблицю:
Уживання
йо |
Уживання
ьо |
1. На початку слова: йому. 2. Після голосних: майор. 3. Іноді після приголосних: Соловйов.
|
Лише після м’яких приголосних у
кінці та в середині складу: кольоровий, сьомий,
крайньою, чотирьох.
|
Отже,
«Сполуки літер йо пишемо для позначення сполучення приголосного й з голосним о
на початку слова або складу: йод, бо-йо-вий.
Трьох, сьо-год-ні –пишемо ьо у середині або в кінці
складу.
Отже,
«Сполуки літер ьо пишемо для позначення м’якості попереднього приголосного
перед о в середині складу, наприклад: льон, сьо-мий»
2.Робота
з підручником. Сторінка 121 (розглянути таблицю)
Зверніть
увагу!
У словах
іншомовного походження перед йо пишеться ь: павільйон,медальйон.
Зробити
фонетичний розбір слова льодяний.
Фонетичний розбір слова
Послідовність розбору
1. Записати
слово фонетичною транскрипцією (під час письмового розбору).
2. Визначити,
скільки у слові складів і які з них відкриті, а які закриті.
3. Указати
голосні звуки, дати їм характеристику (наголошені чи ненаголошені) та пояснити позначення
на письмі (якою літерою позначаємо).
4. Указати
приголосні звуки, дати їм характеристику (тверді чи м’які, дзвінкі чи глухі, губні/ шиплячі) та
пояснити позначення на письмі (якою літерою позначаємо).
5. Визначити
кількість букв і звуків у слові.
3.Виконати
вправу 320 (І)
4.
«Лови помилку»
Завдання:
записати слова, виправляючи помилки,
виділити орфограму
Мільон,
синєго, маяріла, ранього, батальон,
сльоози, приїом, підьом, трєх,
войьовничий.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Параграф 40, вправа 322(І).
Літери, які вставляємо, підкреслюємо.
Третє
лютого
Класна
робота
Тема:
Позначення м’якості приголосних звуків на
письмі буквами ь, і, є, ю , я.
1. Повторити порядок
фонетичного розбору (сторінка 92)
2. Зробити
фонетичний розбір слова боєць.
3. Вправа 307
(усно).
4. Розглянути і
запам’ятати таблицю «Уживання знака м’якшення» на с. 119.
5. Вставте там де потрібно м’який знак та
відкрийте ключ
Куз..ня, (на) яблун..ці, (в) хатин..ці,
велетен..ський, біл..ший, мен..ший, Об.., чотир..ма, ател..є, чотир..ох,
ірпін..ський, урал..ський, кубан..ський, дон..чин, промін..чик, цвірін..чання,
різ..кий, низ..кий, Іркутс..к, Хар..ків, порт..єра, кур..єр, різ..бяр,
дз..вякати, повір..те, оглянис..
Ключ: підкресли
ті слова, у яких на місці крапок треба вставити знак м’якшення. З перших букв підкреслених
слів утвориться речення.
ДОМАШНЯ
РОБОТА: сторінка 119, вправа 311.
Друге
лютого
Класна
робота
Тема:
Фонетичний розбір слова.
1. Поділити
слова на склади.Відкритий склад підкресити однією рискою, закритий – двома.
ЗРАЗОК: бі/лий о/гир
Зоряна ніч.
Бігла сарна
Гарна, біла
Копитцем об землю била…
2.Фонетичний
розбір слова (зразок):
Місяць – [м’і`с’ац’];
мі-сяць: 2 склади 1 – відкритий, 2- закритий
[м’] - приголосний, дзвінкий,м’який; буква м;
[і`] –
голосний, наголошений; буква і;
[с’] –приголосний, глухий, м’який; буква с;
[а] – голосний, ненаголошений; буква я;
[ц’] – приголосний, глухий, м’який; буква ц і
ь.
6 букв,
5 звуків.
3. Записати речення,
зробити фонетичний розбір видіених слів.
Джмелі
спросоння – буц лобами, попадали, ревуть в траві. Зоре моя вечірняя, зійди над горою. Спить натруджене село…
Домашнє
завдання: Зробити фонетичний розбір слів:
Батько,
сяйво, щедро.
Наталія Василівна де роботи на 13.04.21, 14.04.21
ВідповістиВидалитиВас торбує Мезенцева Євгенія
ВідповістиВидалити