6 клас (література, уроки)

07 травня

«Павло Прокопович Глазовий. Іронічно-пародійна, викривальна спрямованість гумористичних і сатиричних творів. «Еволюція», «Найважча роль»

 

Опрацювати матеріал за підручником с.229-231.

 

д/з на с. 231

05 травня.

Класна робота.

« Запорожці у короля»

 Записати:

Тема: зображення приїзду козаків до польського короля, шаноблива зустріч їх.

Ідея : возвеличення мудрості, кмітливості козаків, вміння бути дипломатичними.

Основна думка : у подібній ситуації поважають і цінують тих (козаків), кого побоюються.

Жанр: співомовка.

Співомовка – невеликий гумористично-сатиричний вірш, часто побудований на сюжеті народного анекдоту.

Ознаки співомовок:

Ø Опис якогось одного комічного або трагікомічного випадку;

Ø Стисле  зображення події, динамічний розвиток;

Ø Несподівана розвязка;

Ø Одна-дві дійові особи;

Ø Завершення твору гострим, дотепним висловом.

Інверсія – це порушення звичного (прямого порядку) розташування слів у реченні . При прямому порядку слів після підмета стоїть присудок , означення має бути перед іменником, додаток – після дієслова-присудка.

Ø Опрацювати сторінки підручника с. 223-228. Навчитися виразно читати співомовки : «Добре торгувалось», «Запорожці у короля», « Свиня свинею», «Гуменний» дати усні відповіді на питання сторінка 225-228.

Ø Вивчити конспект уроку.

 

30 квітня

Класна робота

Степан Руданський як український майстер слова. Співомовки Степана Руданського — унікальне явище у світовій культурі. «Добре торгувалось»

 

1.     Користуючись алфавітом, прочитайте визначення літературознавчих термінів.



2.     Прочитати.

Степан Васильович Руданський народився 6 січня 1834 року в селі Хомутинцях на Поділлі (нині Вінницька область) в родині священика. Сім'я Руданського була чималенька — окрім Степана, зростали ще троє синів і одна дочка, а також у родині виховувався наймолодший брат Олександр. Дітей змалечку привчали до сільськогосподарської праці: вони орали, косили, возили снопи, усіляко допомагали батькам поратися по господарству.

Коли Степанові виповнилося вісім років, його віддали до Шаргородської духовної бурси, а далі юнак продовжив навчання в Кам’янець-Подільській духовній семінарії. Батько мріяв про духовну кар'єру для свого сина, однак Степан Руданський вступив до Петербурзької медико-хірургічної академії.

Писати вірші Степан Руданський почав, коли йому було сімнадцять років. 1859 року з'явилися перші публікації. Деякі зі своїх поезій письменник поклав на музику та співав їх. Наприклад, одна з його пісень — «Повій, вітре, на Вкраїну» — й досі є знаною в народі.

Поет уклав дві рукописні книжки — «Співомовки козака Вінка Руданського». Назву «співомовки» придумав сам письменник, бажаючи підкреслити спорідненість своїх творів із народною піснею та народним гумором.

3.     Робота з підручником

Опрацюйте теоретичний матеріал на с. 224.

4.     Виразне читання твору «Добре торгувалось»

5.     Усно відповісти.

1. Хто такі чумаки? 2. Що хотів придбати чумак? 3. Як відповіли багаті купці чумакові? 4. Що сказав на їхні слова чумак? 5. Яка тема твору? 6. Яка основна думка? 7. Кого висміяв письменник у співомовці? 8. Які гумористичні прийоми використав Степан Руданський у творі? 9. Чи можна вважати, що співомовка «Добре торгувалось» не втратила актуальності й у наш час? Чому? 10. Який вислів із твору можна вважати афористичним? 11. Поміркуйте, аналізована співомовка належить до гумористичних чи сатиричних жанрів? Свою думку аргументуйте.

6.     Літературна гра «Так чи ні» (письмово, записати відповіді)

1. Мужик ходив по крамницях та шукав дьоготь.

 2. Із головного героя співомовки вирішили покепкувати інші мужики.  3. Купці сказали, що в крамниці продається масло, а не дьоготь.

 4. Купці сказали, що продаються тут дурні.

 5. Мужик відзначив, що торгівля йшла гарно, бо на продаж лише два дурні зосталися.

Домашнє завдання :

Дайте відповіді на питання с. 225


28 квітня

Класна робота

Леонід глібов "Жаба і Віл", "Муха і Бджола"

1.            Прочитати  байку «Жаба й Віл»

Записати виділене

Тема: зображення жаби, яка намагалася позмагатись з волом стосовно розміру, в результаті «з натуги луснула - та й одубіла».

Ідея: засудження на прикладі жаби негативних людських вад, а саме: жадібності, заздрості, хвалькуватості.

Основна думка: «.. .найлучче жити, як милосердний бог дає».

2.     З якою метою Жаба вилізла на берег:

а) погрітися на сонечку; б) угамувати свою цікавість до Вола; в) поживитися; г) поспілкуватися з подругою?

3.                Визнач одну з причин, через яку Жаба вирішила зробитися такою, як Віл:

а)      щоб бути сильною, як Віл;

б)      щоб з’ясувати для себе, що з того вийде;

в)      щоб здивувати інших жаб;

г)       щоб розважитися.

3. Аналізуємо зміст і особливості художнього твору  (УСНО)

- Як ти вважаєш, який саме момент передано на ілюстрації до цієї байки? Знайди його в тексті й зачитай.

- Яку людську ваду втілено в образі Жаби? Чи траплялися такі люди у твоєму житті? Якщо так, то як виявлялася ця риса характеру?

- Знайди рядок, у якому автор висловлює мораль цієї байки.

4. «Муха і Бджола» - прочитати.

5. ЗАПИСАТИ:

Тема: зображення зустрічі Мухи і Бджоли, в якій кожна висловила своє життя та покритикувала іншу.

Ідея: уславлення працьовитості, вміння раціонально використовувати час (Бджола); засудження ледарства, прагнення жити за рахунок інших, задовольняючи власні потреби (Муха).

Основна думка: пошану І повагу має той у суспільстві, хто працює заради інших, приносить користь; ледарі - непрохані гості.

6.     Відтворюємо прочитане

*    Чий голосок прилетіла почути Муха:

а) Перепілчин; б) Соловейка; в) Зозулин; г) Щиглика?

*    З ким порівнює автор Муху, що сіла на красолі й од вітерця гойдається: а) з царівною; б) з панночкою; в) з королевою; г) з нареченою?

*    Що сталося б із Мухою, на її ж думку, якби вона працювала, як Бджола: а) занедужала б; б) втратила б жагу до праці; в) змарніла б; г) збожеволіла б? Алегорія. Байка. Мораль

7.     ПРОЧИТАТИ:

 

Чи властиві риси вдачі Мухи й Бджоли людям? Звичайно ж, так. Усі люди різні: кожен має свої вади й переваги. Мабуть, тим світ і цікавий. Кожна культурна й освічена людина прагне досконалості, тому постійно працює над собою, вчиться на помилках. Байки теж навчають бачити у тваринах людські недоліки, а отже, й уникати їх. Наділення тварин, рослин, предметів і явищ рисами людського характеру називається алегорією. Отже, байка має алегоричний зміст, що є однією з основних ознак цього літературного жанру. Також однією з прикмет байки є наявність смішного, комічного, а саме - гумору чи сатири. Про те, чим гумор відрізняється від сатири, уже йшлося у вступній статті цього розділу. Нагадаємо лише визначення цих понять.

Сатира — особливий спосіб художнього відображення дійсності, який полягає в різкому висміюванні негативного. Отже, твори викривального характеру називають сатиричними. А гумор — це відображення смішного в життєвих явищах і людських характерах у доброзичливому, жартівливому тоні. Саме цим гумор відрізняється від сатири. Об'єктом викриття таких негативних людських рис, як лінощі, привласнення плодів чужої праці, є

Муха. До речі, ми не випадково звернули увагу на останні три рядки в одному із запитань після тексту байки «Муха й Бджола» — вони є ніби висновком, що повчає читача. Повчальний висновок у байці називається мораллю. Отже, байка — це невеликий, здебільшого віршований повчально- гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту.

Байка належить до ліро-епічного жанру літератури, бо в ній розповідається про вчинки персонажів (тобто є сюжет) і разом з тим у прямій формі виявляється ставлення автора до цих вчинків, до героїв твору. Отже, в одному творі є й епічні елементи (розповідь про події), і ліричні (емоційність, віршова форма).

Зверни увагу на будову байки: вона складається з двох частин — оповіді (тут розгортаються події) та моралі (тут автор робить повчальний висновок).

З уроків зарубіжної літератури ти, мабуть, пам'ятаєш засновника жанру байки грека Езопа (УІ-У ст. до н. е.). В Україні байки відомі вже із ХУП- ХУШ ст. Найславетнішими нашими байкарями є Григорій Сковорода, Петро Гулак-Артемовський, Євген Гребінка, Леонід Глібов.

 

Домашнє завдання: підготувати стислу інформацію про всіх істот, які згадуються у байках Л.Глібова.


23 квітня

Класна робота

Леонід Глібов - визначний український байкар і поет. Байка “Щука”. Побудова байки.

1.     Прочитати.

     Леонід Іванович Глібов, великий український поет і байкар, народився в с. Веселий Поділ на Полтавщині у 1827 році. Дитинство Льолика, так називали хлопця в родині, минуло в селі Горбах Кременчуцького району. Батько працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Від матері – освіченої людини – навчився грамоти. Навчався він у Полтавській гімназії, потім у Ніжинському ліцеї. Саме у Полтавській гімназії майбутній поет написав свій перший вірш „Сон”, в якому виразив свою тугу за рідною оселею. Цікаво, що знаменитий байкар і поет почав писати вірші ще в 14 років.  Згодом у зошиті гімназиста Глібова назбиралося кілька десятків віршів російською мовою. Незабаром з’являються і байки „Вовк і Кіт”, „Лебідь, Щука й Рак”, „Жаба і Віл” та багато інших. У його творчому доробку 107 байок!

      Справжнє творче горіння повернулося до Глібова наприкінці життя. За останні чотири роки Глібов написав понад 50 творів для дітей. Вони друкувалися під псевдонімом Дідусь Кенар. Корені цього імені криються в дитинстві Льолика: батько купив йому співочу пташку – канарку (кенара), спів якого слухала чи не вся вулиця. Згодом це слово стало прізвиськом батька, а згодом сподобалося синові.

2.     Почитати. Визначення записати в зошити.

 

Байка — це невеликий, здебільшого віршований повчально-гумористичний чи сатиричний твір алегоричного змісту.

 Жанр байки заснований на алегоричності, тобто двоплановому зображенні.

Алегорія — художній прийом іносказання, зображення людських

рис і характерів за допомогою образів тварин, предметів, рослин, явищ природи та людського життя.

3.     Виконати завдання. З’єднати стрілочками вади людського характеру з назвами тварин, що їх уособлюють.

Осел                      неуважність

Вовк                       непосидючість

Мавпа                     боягузтво

Заєць                      неповороткість

Лисиця                    хижість

Ведмідь                  хитрість

 Слон                   дурість, нерозумність

Ґава                         упертість

4.     Прочитати.

     Байка - це дуже давній жанр. Він з'явився в часи античності. Його засновник – легендарний грек Езоп, від імені якого утворена назва алегоричного підтексту в художньому творі – езопівська мова. Новаційного розвитку цей жанр зазнав в індійській (ІІІст. н. е.) та французькій (XVІІст.) літературах. В Україні байка зявилася в XVІІст.

      Байки були відомі ще в Стародавній Греції. Батьком літературної байки називають Езопа. Тому про алегоричну мову часто говорять «езопова». Езоп був рабом, до того ж дуже некрасивим зовні. Але його гострого язика боялися всі. Кінець кінцем він був скинутий зі скелі.

            Жанр байки розвинули відомий французький байкар XVII ст. Жан де Лафонтен, найвідоміший російський байкар І. Крилов.

В Україні жанр байки також має давню й багату традицію. Ще у XVII—XVIII ст. у шкільних підручниках риторики та поетики (автори Ф. Прокопович, Г. Коптський та ін.) трапляється чимало байок, що мали навчальне призначення.

     Видатний філософ і просвітитель Г. С. Сковорода написав цикл

«Байки Харьковскія».

Нове слово було мовлено у ХІХ ст. байкарями П. Гулаком-Артемовським, Л. Боровиковським, Є. Гребінкою і особливо Л. Глібовим. До жанру байки зверталися І. Франко, М. Шашкевич, Б. Грінченко, М. Годованець, С. Олійник, П. Глазовий та ін.

5.     Прочитати байку «Щука» с. 218-219

6.     Визначте тему байки.  Тема: ……

7.     Знайти у творі оповідь і мораль. (усно)

8.     Визначити основну думку твору, тобто у байці це і є мораль. (…….)

Домашнє завдання.

 

1.     Під яким псевдонімом друкував свої твори Л.Глібов?

2.     Хто започаткував нову літературну байку в Україні?

3.     Як називали рідні поета в дитинстві?

4.     Що називається байкою?

5.     Із скількох частин складається байка і яких саме?

6.     Хто на Щуку подав  до суду «бомагу»?

А осли

Б лисичка

В невідомо

7. Скільки суддів розглядало справу?

А семеро

Б п’ятеро

В троє

8. Кого з героїв твору стосується прислів’я: « Не те в Кузьми на умі»?

А Щуки

Б Лисиці

В Цапа

9. Яка думка про правду висловлюється у творі?

А « Правда і у вогні не горить, і у воді не тоне»

Б « Як не мудруй, а правди ніде діти»

В «Добрі вісті не лежать на місці»

 


21 квітня.

Класна робота

Леся Воронина. Фантастична, романтична, багатоепізодна, повість про виховання гідності та мужності «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Характеристика образу головного героя Климка Джури.

1.     Клоуз – тести (Записати відповіді)

1.        Бабуся Соломія любила мугикати собі під ніс пісню групи «Бітлз»....

2.        Зброя проти синьомордів, яку запропонував Климко батькам....

3.        Інструмент, який знайшов батько з хлопцями в піраміді...

4.        Під час гри на дримбі до піраміди зліталися...

5.        Основна мета прибульців на Землі – це...

6.        Климко назвав спосіб пересування пірамідою...

7.        Усі представники роду Джур втаємничені ...

8.        Прибульці сховали бабусю Соломію в...

9.        Помічником синьомордих прибульців серед людей виявився...

10.   Бабуся Соля дала рятівникам...

11.   На дні полотняноїторбинки була...

12.   Подумки Климко наказав прибульцям...

2. Орієнтовний план (Усно  охарактеризувати образ Климка)

1. Хто такий Климко Джура.

2. Вік хлопчика.

3. Зовнішній вигляд.

4. Поведінка, вчинки.

5. Заняття, уподобання.

6. Стосунки з однолітками, дорослими, рідними.

7. Риси характеру.

8. Моє ставлення до героя (що подобається, що ні).

Заповни табличку (анкету Клима) в зошиті

3. Розглянь та виконай завдання.


Домашнє завдання. Розгадай кросворд








16 квітня

Класна робота

Леся Воронина. Фантастична, романтична, багатоепізодна, повість про виховання гідності та мужності «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку №9». Стосунки між різними поколіннями в родині.

1. Записати у правильній послідовності події 6-12 розділів повісті. (Лише номери – код(2 7 1…))

1.     Бенкет космічних прибульців.

2.     Проникнення в банк.

3.     Напад на банкіра.

4.     Потаємний вхід у кабінеті директора банку.

5.     Повернення із логова блакитних жаб.

6.     Зустріч із Баксом.

7.     Паганіні стає Чаком Норрісом.

8.     Несподівана зустріч на будмайданчику Климка і велетенської синьої ропухи.

2. Письмово відповістиина запитання.

-         Що вразило Клима, коли він біг вулицею, повертаючись з будмайданчика?

-         Від кого отримав допомогу Клим?

-         З ким проживав Климко?

-         Де в той момент знаходились батьки хлопчика?

-         Де працювала бабуся  Климка?

-         Що найбільше ошелешело хлопчика, коли він повернувся додому

-         Що змусило хлопчика вступити в «бій» з прибульцями?

-         Що нового взнає Клим про свою бабусю Соломію

-         Яке нове завдання отримує Климко?

-         Яку інформацію отримав хлопчик з екрану   старої скрині?

3. Прочитати.

Інформаційна довідка. Папірус - (грец. πάπυρος) — товстий папероподібний матеріал, що виготовлявся в стародавньому Єгипті зі стебел рослини циперус папірус (Cyperus papyrus) родини осокових, яка росла на берегах Нілу. В подальшому використовувалася як основа для письмен. Папірус в перекладі з єгипетської — «дар річки»У Єгипті були бібліотеки, що містили до тридцяти тисяч сувоїв; особливо багата бібліотека була в Олександрії. Папірус настільки був поширений, що єгипетські купці загортали в нього покупцям товар.. Найдавнішому свитку папірусу налічувалося понад п'ять з половиною тисяч років. При виготовленні писального матеріалу стебла папірусу очищалися від кори, серцевина розрізалась чи розділялась на тонкі довгі смужки. Ці смужки укладали тісними рядами на гладку і рівну поверхню і змочували водою. На перший ряд розстиляли інший ряд, але вже поперек. На них викладали під прямим кутом ще один ряд смужок і поміщали під прес. Після сушки лист папірусу відбивали молотком. Потім листи папірусу, що вийшли, склеювалися в свитиа в пізніший час — з'єднувалися в книги .

Єгипетські піраміди - найбільша архітектурна пам'ятка Стародавнього Єгипту, одне з семи чудес світу.  Піраміди - це величезні кам'яні споруди пірамідальної, ступінчатої чи баштоподібної форми, збудовані як гробниці для фараонів Давнього ЄгиптуУсього в Єгипті знайдено 118 пірамід. При згадці єгипетських пірамід, як правило, мають на увазі розташовані в Гізі, неподалік від Каїру Великі Піраміди.

Події у художньому прозовому творі  викладено в певній послідовності відповідно до задуму автора з таким розрахунком, щоб якнайповніше розкрити характери героїв, ставлення письменника до зображуваного. Це сюжет.

ЗАПАМ’ЯТАТИ!

Сюжет – послідовність подій, яка складає зміст художнього твору. Сюжет складається з певних частин: експозиція – письменник розповідає про час і місце дії, знайомить з героями; зав’язка –подія, від якої починається історія героїв твору; розвиток дії ; кульмінація – найнапруженіший момент в житті героїв; розв’язка – чим закінчується історія.

У творі може бути змінений порядок елементів сюжету, може бути відсутнім якийсь з елементів, а кульмінацій буває кілька.

 

Домашнє завдання. Прочитати 22-35 розділи повісті, вміти переказувати зміст, визначити елементи сюжету повісті.

 


14 квітня

Класна робота

Леся ВОРОНИНА. «Таємне Товариство боягузів, або засіб від переляку № 9». Фантастична, романтична повість про виховання гідності та мужності.

Розділ І – V

Дати відповіді (письмово)

- Хто такий Кактус?

- Коли саме розпочалася ворожнеча між Сашком і Климом?

- Зачитайте, як після літніх канікул змінився Кактус?

- Що трапилося із Климком після останньої зустрічі із Сашком?

- Куди саме потрапив Клим?

- За що Климу стало соромно, коли він побачив себе на великому екрані?

- Що запропонував механічний голос Климу? Як відреагував на це хлопчик?

- З ким познайомився Климко після того, як якась сила спрямувала його до старого будиночку?

- Яке завдання - випробування чекало Клима ввечері?

- Повернувшись додому, про що довго думав Клим?

 ІV. Систематизація й узагальнення знань.

Завдання: скласти план до І-V розділів.

 V. Підсумок уроку.

1.Гра „Займи позицію”.

- Чи можна вважати Климка боягузом? Чому?

- Як би ви вчинили, опинившись у такій же ситуації, як Климко?

VІІ Домашнє завдання. Прочитати 6-12 розділи повісті, вміти переказувати зміст, намалювати ілюстрацію до одного з розділів повісті( для охочих).

 



Двадцять друге січня

Класна робота.

В. Винниченко. «Федько-халамидник». Художня розповідь про Федька, його життя, стосунки з однолітками.

1. ПРОЧИТАТИ.

Володимир Винниченко в дитинстві був дуже схожий характером на Федька, головного героя свого оповідання. Перенесімося уявою в позаминуле століття, аж у 1880 р., на одну з вулиць міста Єлисаветграда (тепер Кіровоград), де в невеличкому будиночку у сім’ї селянина Кирила Винниченка народився син Володимир. Предки письменника були з кріпаків, потрапили сюди з Полтавщини (пан поміняв їх на собак). Батько пас панських овець, чумакував. Родина була велика. Мали власний будиночок, двір і садок, коника Мальчика, собак Жульку й Кадона. Як і всі діти, Володя любив гратися в ґудзики, цурки, запускати зміїв, голубів. А найулюбленіше місце дитячих розваг — річка Інгул. Влітку — купалися, взимку — каталися на ковзанах. Пригод з непосидючим хлопчиком траплялось багато. Якось переплив широкий ставок разом із дорослими, ледь не втопився, врятували. Якось мчав на коні попереду табуна, кінь, злякавшись, скинув малого вершника, лише щасливий випадок уберіг хлопця від смерті. Якось подорожував по льоду річкою кілометрів сорок. Сусідські побоювалися його. Був дуже сильний для свого віку, вольовий, але й упертий. Точно як той Федько — «халамидник».

Усі ці загадки — від матері письменника, а записала їх його дружина. Мама розповідала, що малим Володя виділявся серед своїх ровесників надзвичайною кмітливістю, прекрасною пам’яттю, дуже рано сам навчився читати. Був гордим, незалежним правдолюбцем. А ще любив свіже повітря, рух. Навчався спочатку в народній школі, вчився легко, з інтересом, тому батьки вирішили, що йому слід учитися далі, й віддали до чоловічої гімназії. Був ще університет, але то вже потім…

Гордим українцем ще змалку був В. Винниченко: зневага й презирство до всього українського, до мужицького викликали в нього протест. У гімназії хлопцеві не раз казали: «Мы тебя учим не на свинопаса, а на чиновника». Ця зверхність вражала й ображала хлопця, і він кинув свій юнацький виклик: на випускний іспит одягнув солом’яного бриля, вишиту сорочку, а на руку взяв кирею…

От з такого хлопчини й виросла прекрасна людина, яка ніколи не шукала для себе спокійного життя, щиро прагнула принести користь рідному народові. Прожив В. Винниченко довге неспокійне життя, став одним із найвідоміших письменників, активним політичним діячем. Оповідання «Федько-халамидник». про яке ми будемо говорити, написане ще в 1912 році. Тоді це оповідання теж вивчали в школах, дуже любили.

2. Усно відповісти на запитання:

— Де відбуваються події, зображені в оповіданні — в селі чи місті?

— Чим займаються хлопчики?

— Які картини постали у вашій уяві? Які виникли почуття?

— Чим вражає манера розповіді письменника?

— Яке враження справляє на вас Федько на початку оповідання?

— Як ви оцінюєте його вчинки?

— Розкажіть про взаємовідносини Федька і батьків.

— Де жив Федько? А Толя?

— Ким були їхні батьки?

— Яким було життя цих сімей?

— Чи відобразилося це на вдачі дітей і їхніх батьків?

3. Записати в зошити:

 



Домашнє завдання: виписати кілька цитат, що характеризують Федька, вміти їх коментувати;


20 січня.

Класна робота.

Володимир Винниченко. «Федько-халамидник».

1.     Опрацювати матеріал підручника с. 78-79.

2.     Прочитати оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник».

3.     С. 80 Записати в зошит визначення (головні та другорядні герої).

15 січня 2021 р.

Класна робота.

Образ ліричної героїні в поезії  ’’Як дитиною, бувало...’’

1.     Прочитати вірш «Як дитиною бувало…»  с.73.

2.     Прослухати поезію http://youtube.com/watch?v=nQO2Li_Zm4c

3.     Записати в зошит.

       Драма – напружений момент.

       Епіграма – короткий сатиричний вірш, здебільшого на адресу якої-небудь персони.

4.       Дати відповіді на запитання (усно)

    – На скільки частин можна умовно поділити ліричний твір?

– Давайте з’ясуємо, про кого йде мова у першій частині твору?

– Чому  вона страждає?

– Як реагувала на  фізичний біль?

– Чому на запитання: «Що болить?» героїня не зізнавалася у власних стражданнях?

– Про кого розповідає Леся Українка у другій частині свого твору?

– Про який «злий жарт» і про яку «драму» йде мова?

– Як тепер про себе, свою вдачу говорить лірична героїня?

– Чому вона тепер «плаче», щоб «не сміятись»? про що свідчать ці рядки? Чи говорить це про те, що в неї немає сил для боротьби і вона скорилася власній долі?

– Ці рядки в другій частині протиставляються рядкам в першій («Щоб не плакать, я сміялась», «Плачу я, щоб не сміятись»). Чому так говорить лірична героїня?

5.     Записати в зошит.

Тема «Як дитиною бувало»: зображення болючих переживань поетеси з приводу власного здоров’я; її намагання боротися з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.

Ідея «Як дитиною бувало»: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості в боротьбі зі своєю хворобою.

Основна думка: сильна духом людина здатна долати труднощі.

6.     Виконати тестові завдання.

1.     Леся Українка народилася
А. 25 лютого1970 року          Б. 25 лютого1871 року        В. 1 березня 1871 року

2.     Де народилася поетеса?

А.   На Волині ;         Б. На Буковині;         B. На Галичині

3.     Ким за фахом її був батько?

А.Юристом;               Б. Учителем;              В.Письменником.

4.     Мама Лесі Українки- відома дитяча поетеса

А. Олена Теліга;                    Б.Олена Пчілка;         В.Олена Косач.

5.     На якому музичному інструменті грала Леся Українка?

А. Скрипка;               Б.Бандура;                  В.Фортепіано.

6.Хто підібрав псевдонім «Леся Українка» майбутній поетесі?
А. Мама;         Б.Тато;            В. Брат Михайло.

7.     Як називався перший вірш Лесі Українки?

А. «Конвалії»;                       Б.«Надія»;                   В. «Мрії»

     8. У якому році Леся Українка написала поезію«Як дитиною, бувало…»?

А 1867;            Б 1897;            В 1901.

9.     Які художній засіб використала Леся Українка в рядку: «Гостра, злобна епіграма»?

А. метафору;              Б. епітет;        В. порівняння.

        10. Які художній засіб використала Леся Українка в рядку: «То хоч в серце біль доходив…»?

А епітет;                     Б метафору;               В порівняння.

11.                    Чого вчить лірична героїня поезії «Як дитиною, бувало…» особистим прикладом?

А стійкості;                Б гумору;                    В сором’язливості.

12.                    Чого не робила лірична героїня поезії «Як дитиною, бувало…»?

А не признавалась;               Б сміялась;                  В топталась

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1.     Поезію «Як дитиною бувало…» вивчити напам’ять.

2.     С. 77 виконати завдання 1 і 3.

13 січня.

Класна робота.

Леся УКРАЇНКА.  Дитинство поетеси. «Мрії».

1. Прочитати.

... Народилася Леся Українка на Волині у м. Новограді - Волинському (на Житомирщині) у дворянській родині. Її батько, Петро Антонович Косач, юрист за освітою, був людиною лагідною і правдивою. Мати, письменниця Олена Пчілка, виховувала дітей та займалася культурно- громадською діяльністю ( демонструється фото батьків ).

Родина Косачів жила на Волині  в м. Луцьку, в м. Ковелі, але дитинство Лесі в основному пройшло в с. Колодяжне, серед чудової волинської природи із синіми плесами озер та предковічними сосновими борами.

У родині Косачів панувала повага до народних звичаїв і традицій, до української культури. Сім'я була багатодітна: 6 дітей

Зі спогадів Лесі Українки:

На шлях я вийшла ранньою весною

І тихий спів несміло заспівала,

А хто стрічався на шляху зо мною,

Того я щирим серденьком вітала...

              Хоч мої батьки мали дворянське походження, проте розмовляли у нашій сім'ї лише рідною українською мовою, яку я полюбила всім серденьком.

               У 4 роки я навилася читати українською мовою. Вірші я почала складати рано. Мої батьки дуже допомагали мені в цьому. Мама мені радила: „Розглядайся навколо, де не будеш, - і пиши. Поезія є всюди, хоч не всякий її бачить..."

               Свій перший вірш „Надія" я написала в 9 років і присвятила тітці Олені, яку було заслано в Сибір за політичні погляди.

 7. Виразне читання напам'ять вірша „Надія".

Ні долі, ні волі у мене нема,       

Зосталася тільки надія одна:

Надія вернутись ще раз на Вкраїну,

Поглянути ще раз на рідну країну,

Поглянути ще раз на синій Дніпро, -

Там жити чи вмерти, мені все одно;

Поглянути ще раз на степ, могилки,

Востаннє згадати палкії гадки...

Ні долі, ні волі у мене нема,

Зосталася тільки надія одна.

          У 12 років мій вірш „Конвалія" з'явився у журналі „ Зоря". Псевдонім Леся Українка я обрала разом із мамою під впливом рідного дядька М. Драгоманова - професора Софіївського університету, видатного українського діяча культури. Перша моя книжка була названа дуже романтично і символічно - „На крилах пісень". Під нею я підписалася: Леся Українка.

- Красиве, ніжне і горде ім'я обрала собі псевдонімом дівчина. І це в той час, коли російський царизм намагався розтоптати, знищити українську мову. Кажуть, що Леся була скромна, сором'язлива, допитлива, добра дівчина, мала багату уяву. Батьки не хотіли, щоб їхні діти виросли бундючними панами, що зневажають свій народ, а повинні добре знати життя народу, його звичаї, традиції, любити свій рідний край. Мама водила дітей у мальовничі місця України. Діти дуже любили бувати на святі Івана Купала. Із селянськими дітьми Леся любила плести віночки, співати купальських пісень, водити хороводи.

        Одного разу в купальську ніч Леся навіть не побоялася сама піти в ліс шукати цвіт папороті, бо дівчинка повірила в легенду: якщо зірвеш цвіт папороті, то всі скарби землі одержиш, розумітимеш мову дерев і звірів. Леся хотіла зірвати чарівну квітку і віддати всі багатства людям.

Зі спогадів брата Михайла:

– Леся була на півтора року молодша за мене. У дитинстві вона найбільше товаришувала зі мною, до 13 років ми були нерозлучні: разом бавилися, розважалися, разом читали, вчилися  дома з мамою. За цю нерозлучність нас іноді в сім’ї називали називали спільним ім'ям - Мишолосіє, Лесю до 5 років звали Лосею.

             У нас була невеличка грядка і квітник, які ми з сестричкою доглядали. Леся так любила квіти!

             У дитинстві вона була бойовим дівчиськом, верховодила навіть у хлоп'ячому гурті. У Луцьку, де ми жили, був старовинний замок. Ми любили там гратися, мріяли про „ вік лицарства". Леся уявляла себе Жанною Д'Арк, французькою героїнею.

              У Луцьку Леся познайомилася із дівчинкою Марійкою, старшою від неї на один рік. Дівчинка була із бідної сім'ї, вона була розумна, але неписьменна, бо її батькам не було за що навчати доньку, їхня сім'я була багатодітна. Тоді Леся заходилася біля Марійчиної освіти. Через рік дівчинка непогано читала і писала.

У нагороду за це батько Марійки зробив Лесі металеві саночки і, як тільки випав перший сніг, приніс їх маленькій учительці.

– Леся була надзвичайно здібною дівчинкою. Ще зовсім маленькою, в 6 років, вона навчилася шити і вишивати, її заохочувала до цього мама. Коли їй подарували нитки різного кольору і гольничок, то вона шанувала їх більше, ніж іграшки, тоді вона задумала вишити батькові сорочку.

               Малою Леся була весела, любила співати, танцювати, брала участь у домашніх виставах.

Зі спогадів сестри Ольги:

– Це було в Луцьку, на Водохреща. Леся разом із подружкою Шурою відпросилася на річку: подивитися на водосвят. Цей обряд змалечку цікавив Лесю, як дуже своєрідне видовисько, де, крім усього, пускають у небо голубів, палять із рушниць, умиваються крижаною водою після того, як священик побризкає на неї кропилом.

                  Леся серед річки побачила високого крижаного хреста, що іскрився в промінні холодного сонця всіма барвами веселки. Дівчина з захопленням дивилася, як здійснюється обряд Водохреща. Десь посеред обрядової процедури під вагою великої маси людей крига почала непомітно осідати, вода виступила з прорубу й поволі підтоплювати тих, хто стояв посередині. Лесині валянки промокли вже наскрізь, у них було повно холодної води, що скувала ноги. Коли водосвят закінчився, Леся з подружкою кинулась бігти додому, та в  валянки обмерзли, і вона ледве йшла.

             Дівчинка заслабла, у неї дуже боліла права нога, біль був нестерпний. Спочатку думали, що то гострий ревматизм. Виявилося, що то був туберкульоз кісток.

– Із цього часу розпочалася багаторічна війна з хворобою. Страшна недуга назавжди затьмарила дитячу радість, занапастила молодість, знівечила жіноче щастя.

                Біль із ноги перейшов на руку, потім почався туберкульоз нирок, легень. Дівчина витримала кілька складних операцій, їздила часто на лікування в Крим, Одесу, Бессарабію, Болгарію, Німеччину, Італію, Єгипет, Грузію.

                 Хвороба не покидала Лесю все життя. Вона була дуже терпляча. «Я була малою горда, щоб не плакать, я сміялась», - писала вона.

                 Усі брати і сестри Лесі Українки вчились у гімназії, одержали вищу освіту. А Леся через хворобу не могла відвідувати школу, вчилася самотужки. Вона була надзвичайно здібною до вивчення іноземних мов. Знала їх аж 10: українську, російську, грецьку, латинську, німецьку, французьку, англійську, польську, італійську та інші.

                Через хворобу Леся змушена залишити гру на фортепіано. „ Прощай, мій друже, мушу розлучитися з тобою..."- пише вона у вірші „ До мого фортепіано."

                 Леся була гордою, мужньою, не нарікала на долю: «Хто вам сказав, що я слабка, що я корюся долі? Хіба тремтить моя рука, чи пісня й думка кволі?» Дев'ятнадцятирічною вона написала для молодшої сестри підручник «Стародавня історія східних слов'ян», що в 1918 році був виданий як підручник для національних шкіл.

                 Писала Леся вірші, поеми, п'єси, перекладала українською мовою зарубіжних письменників. І. Франко високо оцінив талант поетеси: «Від часу Шевченкового «поховайте та вставайте, кайдани порвіте», Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст сеї слабосилої, хворої дівчини...».

                  Леся прожила коротке життя - 42 роки, і 30 із них вела війну з підступною хворобою.

                  Померла вона в грузинському місті Сурамі, але похована в Києві на Байковому кладовищі. Попрощатися з нею прийшло так багато людей, що спинився рух трамваїв.

-         У 1972 році засновано щорічну літературну премію імені Лесі Українки за кращий твір для дітей. Лауреатами цієї відзнаки стали Н. Забіла, І. Багмут, О. Іваненко, Ю. Збанацький, П. Воронько, М. Пригара, Г. Тютюнник, В. Нестайко та інші.

             Пам'ятники поетесі встановлено в с. Колодяжному, м. Києві, Луцьку, Новограді - Волинському, Ялті, Сурамі, Клівленді (США), Торонто ( Канада ).

 

2. Прочитати вірш «Мрії» с.70 – 72.

3. Усно відповісти на запитання:

- Як Леся характеризує дитячі роки?

- Які люди її приваблювали? Чим саме?

- Як про це сказано у вірші?

- Як ви думаєте, чому ліричній героїні вірша «Мрії» ближче до серця переможений, а не переможець- У яких рядках йдеться про це?

- Чому вірш називається «Мрії»?

- До чого закликає поетеса? Яка головна думка цього вірша? Знайдіть  рядки, у яких вона проголошується.

4. Визначити тему та ідею твору (записати в зошиті).

5. Утворіть логічні пари, поєднайте епітети, використані в поезії «Мрії» з тими словами, до яких вони належать.  (письмово)

Роки                                       Вродливі

Королівни                              Переможці

Горді                                      Люто

Промовляли                          Дитячі

6. Дати короткі відповіді на запитання: так чи ні

1. Справжнє ім’я Лесі Українки – Лариса Драгоманова?

2. Матір’ю письменниці була Олена Пчілка?

3. Л. Українка прекрасно грала на фортепіано і знала багато мов?

4. Свій перший твір Леся написала у 15 років?

5. Протягом усього життя Леся боролася із важкою недугою?

6. Псевдонім «Леся Українка» вибрала її мати?

7. «Мамо, чи кожна пташина

       У вирій на зиму літає? –

       У неньки спитала дитина» –

це рядки з вірша Л. Українки «Казка про Оха-Чародія»?

8 Леся Українка писала лише вірші?

-         ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

 1. Дати відповідь на запитання: «Які риси характеру героїні ви б хотіли сформувати в себе?» (письмово).

          2. Намалювати ілюстрації до поезії.

-          

 

Немає коментарів:

Дописати коментар